Ga direct naar de content
De BUCH

Voorzitter bezwaarschriftencommissie algemene kamer gemeente Bergen NH

Solliciteer uiterlijk donderdag 31 augustus
plaatsUitgeestlooptijd18 uursalaris300 onderwijsWO vervaldatumAl gesloten
Delen:
De gemeente Bergen (NH) heeft een onafhankelijke vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften (hierna: commissie) die de gemeenteraad, het college en de burgemeester adviseert over de afhandeling van bezwaarschriften naar aanleiding van besluiten die door het betreffende bestuursorgaan zijn genomen. De commissie adviseert over alle binnengekomen bezwaarschriften, behalve op het gebied van belastingen en personeel.

De commissie van Bergen is onderverdeeld in Kamer 1 en Kamer 2.
Kamer 1 is de algemene kamer: hier worden bezwaarschriften met betrekking tot het ruimtelijk bestuursrecht (waaronder ook begrepen handhaving), Wet open overheid (Woo) en de APV behandeld.
Kamer 2 is de sociale kamer: hier worden bezwaarschriften met betrekking tot het sociale domein behandeld.

De commissie bestaat uit negen personen. Bij de hoorzittingen die de commissie houdt zijn in de regel de voorzitter en twee leden aanwezig. De leden rouleren en vervangen elkaar indien nodig.
De zittingsperiode van de commissie loopt gelijk met die van de gemeenteraad, met de mogelijkheid tot herbenoeming door het college. De commissieleden hebben geen binding met de gemeente Bergen.

De bezwaarschriftencommissie speelt een belangrijke rol in het waarborgen van de rechten van inwoners en organisaties en het zorgen voor een eerlijke en correcte afhandeling van bezwaren tegen gemeentelijke besluiten. We behandelen bezwaarschriften die zijn ingediend door inwoners of organisaties tegen besluiten van de gemeente Bergen.

Wie zoeken wij en wat ga je doen?
In verband met het vertrek van de huidige voorzitter van Kamer 1 zijn wij op zoek naar een nieuwe voorzitter van Kamer 1.

Als voorzitter van de commissie bezwaarschriften ben je onafhankelijk. Dat betekent dat je geen deel uit maakt van het bestuursorgaan. Jij bent in staat de voorzittersrol te pakken in een hoorzitting waarin tegengestelde belangen vaak een sterke rol spelen. Daarnaast bezit je de overtuigingskracht om deze rol met gezag te vervullen.
Je vindt het belangrijk om vraagstukken vanuit verschillende oogpunten te bekijken. Zelf houd je een onafhankelijke instelling.

Je hebt een juridische achtergrond op universitair of HBO+ niveau en bij voorkeur gemeentelijke ervaring in omgevingsrecht en affiniteit met het openbaar bestuur. Je beschikt over inhoudelijke kennis van de (nieuwe) omgevingswet, en een brede, actuele kennis van het algemeen bestuursrecht, de Wabo en handhavingsprocedures.

Jaarlijks heb je een gesprek met de burgemeester waarin je aan de hand van de aanbevelingen van het jaarverslag van de commissie je visie deelt op hoe de gemeente Bergen haar besluitvorming kan verbeteren om zo meer kwaliteit te leveren.

De commissie vergadert iedere drie weken afwisselend op de maandag- en de donderdagmiddag. Gemiddeld komt de commissie zo'n 18 keer per jaar bijeen. De commissie bestaat altijd uit twee leden en een voorzitter. De commissie wordt ambtelijk ondersteund door een secretaris. Over het algemeen worden er per vergadering (maximaal) drie hoorzittingen van ongeveer drie kwartier gehouden.

Om de onafhankelijke rol van de bezwaarschriftencommissie te garanderen, stellen we ook een aantal voorwaarden. Je bent niet in dienst van, en je werkt niet bij, de Werkorganisatie BUCH of de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. Ten slotte ben je sinds 2018 niet (meer) actief in onze gemeenten als burgerlid, commissielid, raadslid, wethouder of burgemeester.

En verder:
  • Kan jij goed luisteren en beschik je over het vermogen tot de kern van een zaak door te dringen;
    • Beschik jij over een onafhankelijke oordeelsvorming;
    • Ben je in staat om met respect, humor, aandacht en empathie verhitte discussies te voorkomen of te de-escaleren;
    • Heb je een kritische, maar tactvolle en ook oplossingsgerichte instelling en kun je goed omgaan met weerstand;
    • Bezit je goede sociale en communicatieve vaardigheden die ervoor zorgen dat alle betrokkenen zich goed gehoord voelen;
    • Heb jij ervaring met het leiden van vergaderingen en/of hoorzittingen het vermogen om bemiddelend op te treden.

De voorzitter ontvangt een vaste vergoeding van EUR 300,- bruto per zitting. Deze vergoeding is inclusief voorbereiding, bijwonen van de hoorzitting en het uitbrengen van een schriftelijk advies. Reiskosten worden apart vergoed.

Interesse?
Heb je interesse? Reageer voor 1 september 2023 t.a.v. mevrouw Pellenkoft, secretaris bezwaarschriftencommissie. Heb je vragen? Dan kun je haar bereiken via telefoonnummer 072 888000. Na 1 augustus kun je informatie inwinnen bij haar collega mevrouw Vonk. De sollicitatiegesprekken staan gepland voor eind september 2023. Het is de bedoeling dat je benoeming uiterlijk ingaat op 1 janua

Reageer vandaag

Gerelateerde vacatures

Ontvang nieuwe vacatures

Ontvang nieuwe vacatures van De BUCH per e-mail